Tuesday 16 February 2010

Benket for historien

(London) Jeg har nylig fylt femti, og konstaterer at stadig flere av mine jevnaldrende er opptatt av hva de skal etterlate seg. Ikke nødvendigvis det å bli "historisk", snarer et fotavtrykk for ettertiden, for beundring eller til ettertanke; for ikke helt å bli glemt.

Nå har jeg funnet mitt prosjekt.

Tre-fire ganger i uken tar jeg en skikkelig rundtur i sentrumsparkene i London, begynner nede bak Downing Street, går raskt gjennom St. James Park, forbi Buckingham Palace og opp gjennom Green Park.

Ved Hyde Park Corner skjærer jeg så inn i den store parken, går opp til Serpentinerdammen, holder til høyre og kommer snart inn i den lokale villmarken. Noen steder ser jeg bare høyt gress, trær og himmel, og kan i små øyeblikk forestille meg at jeg er på heiene sør for Bergen.

Stille er det også, forbausende stille, til å være midt i storbyen.

Kensington Gardens er den vakreste parken, selv om jeg ikke er helt sikker på hvor grensen til Hyde Park går. Jeg runder enden av Serpentinerdammen ved fontenene innenfor Lancaster Gate, og fortsetter skrått til venstre for Kensington Palace i retning Albert Memorial.

Dette stygge, rare byggverket ble reist av den sørgende enken, dronning Victoria, til minne om hennes elskede prins Albert. Hun ble tidlig enke, 42 år gammel, og hver dag gjennom sine siste førti leveår sørget hun over tapet, og kledde seg i sort.

Hundre meter unna har Mrs Londsworth reist et minnesmerke over sin "beloved husband": En parkbenk i eik med inskripsjonen i ryggen.

Det er rikelig med benker i Londons parker, takket være denne ordningen hvor enkeltmennesker kan kjøpe seg en plass i historien. Claire Bowen i World Parks forteller at dette tiltaket er svært populært. Ventelistene er lange.

Og prisen er overkommelig, i alle fall i lys av de evige verdier. Vil du benke deg for historien i Kensington Gardens, koster det om lag femten tusen kroner.

Ved Lancaster Gate tar jeg ofte en liten pustepause på benken til Michael Szyszkin. Han har gjort seg udødelig ved å fortelle at han "daily enjoyed these gardens."

Jeg har fortsatt ikke blitt enig med meg selv hva det skal stå på min benk.

(Publisert første gang 10.november 2009 her http://magnus.tv2blogg.no/article1250210.ece)

No comments:

Post a Comment